tag:blogger.com,1999:blog-14696822418003003242024-01-07T23:27:19.876+01:00Document BarcelonaUn blog sobre fets i llocs de la història recent de BarcelonaDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.comBlogger35125tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-72862477395338498672014-09-18T20:48:00.000+02:002014-09-18T20:48:46.945+02:00La platja de la Mar BellaLa platja dels pescadors
Des dels llunyans temps de la famosa “muralla de mar” i fins les darreries del segle XX, les autoritats municipals de Barcelona sempre van considerar les platges no com un patrimoni de la ciutat sinó com una mena de pati del darrera, lleig i solitari, que només tenia interès per a les classes populars i on fer inversions equivalia a llençar els diners al mar.
Un Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-66724054529597879542014-07-29T22:38:00.001+02:002014-07-29T22:47:27.119+02:00El pitjor accident d'autobús de BarcelonaOn éreu el 12 de novembre de 1984 cap a les dotze del migdia? Si algú de vosaltres era a la cantonada del passeig de Gràcia amb la ronda de Sant Pere, just davant l'entrada principal del Corte Inglés, va poder ser testimoni d'un fet esgarrifós. Aquell dia, a aquella hora, es va produir allà el pitjor accident d'un autobús urbà de la historia de Barcelona.
Un autobús de la línia 26 (que sortia deDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-85036196605975017522012-09-10T15:57:00.001+02:002012-09-10T15:57:32.883+02:00La darrera nit del tramvia (i II)Continuem la història de la desaparició dels tramvies a Barcelona.
El tramvia, desacreditat des dels mitjans de comunicació, també tenia els seus defensors. Associacions veïnals i ciutadans particulars van redactar manifestos i van enviar cartes als diaris protestant contra la seva desaparició. Alguns periodistes també el van defensar, i no només per motius nostàlgics. Al·legaven que els carrilsDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-71260483716501736612012-09-04T16:26:00.001+02:002012-09-04T16:26:21.369+02:00La darrera nit del tramvia (I)Els lectors que tinguin una certa edat segurament recordaran la nit del 18 al 19 de març del 1971 com la del darrer servei dels tramvies a la ciutat de Barcelona. Fins a la seva recuperació el 2004, tota una generació de barcelonins (en la qual m'incloc) va viure mirant els rails abandonats que creuaven alguns carrers i places i demanant-se com devia ser pujar en un d'aquells aparells, que molts Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-4279021193774415632011-09-19T17:57:00.001+02:002011-09-19T17:58:37.391+02:00Carrer d'en BurgésDe La Vanguardia del cinc d'abril del 1888:Sin fractura de puerta fue robada ayer una habitación de la calle de Burgés, llevándose los ladrones veinte pesetas en plata, cuatro sábanas, siete camisas, catorce pañuelos de seda, cuatro enaguas, dos toballas, cuatro pañuelos de bolsillo, uno de abrigo, un vestido de hombre, un reloj de nikel, dos sortijas y un botón de oro.Foto del desaparegut carrerDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-89238567754924956972010-02-01T23:12:00.007+01:002010-02-01T23:37:04.239+01:00La Reforma (IV)El carrer de l'Infern (cliqueu per ampliar). Reprenc amb aquesta entrada la sèrie sobre la construcció de la Reforma i el trasbals socio-històric-urbanístic que va significar. En la seva cèlebre Vida Privada (1932), en Josep Maria de Sagarra situa alguns dels seus personatges en els carrers de la Barcelona vella. Hi ha un paràgraf que diu: “Abans de la reforma de Barcelona, la tia Paulina no Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-67465360448621492492009-12-11T13:14:00.006+01:002009-12-11T14:08:38.710+01:00Cantonada del Passeig de Sant Joan amb ProvençaLa imatge antiga és aproximadament del 1930. La imatge moderna és d'avui mateix (com sempre, cliqueu per ampliar). Apart de la (desapareguda) torre que es veu a mig terme i dels bancs enrajolats (algú sap quan van treure'ls?), aquesta foto m'ha fet pensar en el projecte de reforma de la Diagonal. Segons alguns, aquest projecte posa en perill el frondós arbrat de l'avinguda, que és una de les Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-3642182035073413602009-11-29T15:55:00.002+01:002009-11-29T16:00:10.929+01:00Fira de Santa LlúciaFira de Santa Llúcia, als voltants de la Catedral. Hivern de 1930.Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-55638148421994640642009-11-02T17:28:00.002+01:002009-11-15T14:38:37.384+01:00La dècada que vam viure perillosamentCom comentava en el post anterior, els anys vuitanta van ser uns anys molt foscos per a Barcelona en l'aspecte de la seguretat ciutadana. L'augment dels furts, els robatoris amb o sense violència, els atracaments a comerços i fins i tot als bancs va disparar totes les alarmes. Va ser el temps del navajeros i els kinkis. Segurament molts dels que llegiu aquestes línies vau viure aquells temps i Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-25800332950466250022009-10-17T18:49:00.007+02:002009-11-15T14:35:55.776+01:00InseguretatCliqueu per ampliar.Aquests dies ha revifat el debat periòdic sobre l'incivisme en la ciutat, aquesta vegada mesclant-se amb temes de seguretat (o millor dit d'inseguretat) ciutadana. Barcelona, com qualsevol altra urbs, no està lliure del fenomen de la delinqüència, que impacta més o menys en la vida del ciutadà segons les èpoques. Sol pujar en temps de crisi, o quan hi ha algun canvi en el Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-89320423271138016002009-09-11T14:02:00.004+02:002009-11-15T11:18:09.274+01:00La Reforma (III)Els Encants de la plaça de Sant SebastiàDels molts llocs que van desaparèixer amb la reforma, un dels més coneguts en la seva època (i més desconeguts avui en dia) va ser la plaça de Sant Sebastià, que va allotjar durant molts anys el mercat dels Encants (el mateix que avui es troba en la plaça de les Glòries).En origen, en la plaça de Sant Sebastià van establir-se els fusters que treballaven perDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-75235805676736665162009-09-06T22:08:00.003+02:002009-11-15T11:20:51.727+01:00La Reforma (II)Com vaig comentar en l'entrada anterior, és d'agrair que l'Ajuntament de Barcelona tingués la voluntat de conservar escenes de la vida en els carrers que desapareixerien. El concurs que va organitzar-se amb aquest motiu incloïa fotografia però també dibuixos i pintures. Entre els dibuixos, van destacar les cinquanta làmines a carbó obra de Dionís Baixeras (excel·lent artista que, a més, era germàDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-24781080588416542832009-08-31T01:39:00.024+02:002011-01-07T17:42:43.054+01:00La Reforma (I)La història de la construcció de la via Laietana és molt coneguda. Va tractar-se d'una de les obres públiques més importants en la Barcelona del segle passat, que va modificar profundament la fesomia de la ciutat antiga i que obligar a desplaçar milers de persones. La ciutat hauria d'esperar-se fins les obres olímpiques i post-olímpiques dels anys vuitanta i noranta per veure una altra Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com14tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-48536253288762989272009-08-25T20:27:00.004+02:002009-08-25T22:11:29.445+02:00Plaça de les Glòries, 1965Aquesta és una foto (extreta de La Vanguardia del 22 de maig del 1965) que no vaig arribar a incloure en la història de la plaça de les Glòries. Apart del fet luctuós que il·lustra, la foto també permet veure com de negligent havia estat el desenvolupament de la plaça en aquells anys, amb una “anella” elevada a mig construir que es tallava en sec (per una fotografia aèria de la plaça, cliqueu Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-45078889370978964312009-08-23T14:42:00.012+02:002009-11-15T14:29:25.494+01:00Carrer del Forn de la FondaAquí teniu una foto comparativa del carrer del Forn de la Fonda, a Ciutat Vella. La foto antiga està datada l'any 1945 i s'hi por veure com era el carrer fins fa poc: un carreró sense sortida fosc i humit, perfecte per ambientar-hi una pel·lícula de misteri. Des de molt antic, a l'edifici que tancava el carrer va haver-hi una fonda (d'aquí el nom del carrer, que sembla que originalment es deia Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-30004717855608857802009-08-07T18:16:00.006+02:002009-11-15T14:27:50.287+01:00Panoràmica (I)Vista aèria de Barcelona cap el 1880. Les muralles ja eren un record i Barcelona tot just començava a expandir-se cap a Collserola (afermant-se en la famosa política urbanística "d'esquenes al mar"). En primer pla es pot apreciar com la Barceloneta quedava en bona part aïllada de la ciutat vella per les vies fèrries (dels trens de l'estació de França i dels mercaderies que anaven als dipòsits delDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-72164995784981738472009-08-03T22:41:00.007+02:002009-08-04T13:30:52.233+02:00Cantonada de Balmes amb PelaiFoto comparativa de la cantonada de Balmes amb Pelai. La foto antiga és del 1930. Com a curiositat, la parada d'autobusos encara és al mateix lloc després de gairebé 80 anys (i s'hi atura el bus turístic, a més a més). M'ha cridat molt l'atenció la botiga “Calçats Minerva” que hi ha en els baixos de l'edifici. No només ja no existeix, sinó que la fesomia de l'edifici està totalment canviada. Va Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-50542264381161595512009-08-01T00:18:00.014+02:002009-11-15T14:24:34.316+01:00El passeig de Sant JoanAquí teniu una foto de les obres de perllongament del passeig de Sant Joan cap a la vil·la de Gràcia (llavors ja annexionada a Barcelona). En concret, la foto ens mostra els treballs d'enderrocament de les cases situades en el carrer de Sant Isidre l'estiu del 1907. Aquest carrer va desaparèixer completament (suposo que com molts d'altres) i el passeig quedaria finalment allargassat des de Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-86717493674560569262009-07-29T23:30:00.003+02:002009-07-29T23:40:18.473+02:00La Plaça Nova (II)Les torres de la Plaça Nova l'any 1820 (font: Institut Cartogràfic de Catalunya).Tot i que aquest blog tracta sobre la història recent de Barcelona (i per "recent" vull dir de mitjans del segle XIX fins a avui), no em puc resistir a deixar-vos aquí una altra panoràmica de les torres de la Plaça Nova. Aquesta il·lustració es obra d'en Guillaumot de Lemaitre i està datada al 1820 (probablement es Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-55296026491231847552009-07-23T21:54:00.015+02:002009-11-15T14:23:21.398+01:00La Plaça NovaDarrerament he ensopegat amb unes quantes fotos i gravats de la Plaça Nova en diferents èpoques (totes elles mirant cap el Portal del Bisbe, el seu punt més distintiu). Les he recollit totes per fer-hi una comparativa amb l'aspecte actual de la plaça agafada si fa no fa des del mateix angle. (En alguns casos no vaig tenir la precaució d'anotar l'origen de les fotos, tot i que estic gairebé segur Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-5274728058382653632009-07-17T01:37:00.004+02:002009-11-15T14:20:59.888+01:00Els urinaris públics de BarcelonaAquesta entrada la començaré amb una batalleta: un dia de mitjans dels anys vuitanta (devia jo tenir uns deu anys) creuava la plaça Urquinaona quan, de sobte, vaig sentir la necessitat d'anar al lavabo. Tan urgent devia ser aquella necessitat que la meva mare va descartar entrar en un bar i va decidir que ens ficaríem als urinaris soterranis de la plaça. Suposo que va decidir-ho una mica a Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com13tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-85697606041116047162009-07-11T15:47:00.008+02:002009-11-15T14:04:56.043+01:00Non Stop: I Festival de Pop Rock de BarcelonaAnunci del festival en la premsa (font: La Vanguardia).El mes passat va fer tretze anys de la punxada més espectacular en la historia dels concerts a Barcelona. Del 21 al 23 de juny del 1996 s'havia de celebrar el Non Stop - I Festival de Pop-Rock de Barcelona al Sot del Migdia de Montjuïc. Es tractava d'una mena de marató musical de 34 hores ininterrompudes de pop i rock, des de les 21:30 del Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-18218993805867552162009-07-06T22:11:00.003+02:002009-07-06T22:45:38.721+02:00La fábrica de pielLa Rambla sempre ha estat un lloc de personatges pintorescos, uns més coneguts que altres. Entre aquests últims va haver-hi un de molt curiós que potser alguns de vosaltres recordareu. Cap a finals dels anys noranta, qui baixava per la vorera esquerra de la Rambla es trobava sempre a un home palplantat al davant un portal (diria que era el del número 138, que ara és un hotel). Totalment immòbil, Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-28422254789415808522009-06-26T22:14:00.011+02:002009-11-15T12:43:21.864+01:00Les barraques de Montjuïc (i II)Després de la Guerra Civil, les onades migratòries van disparar la població de Montjuïc fins a transformar la muntanya en una autèntic suburbi marginal. Els pocs pagesos que hi quedaven van acabar per desaparèixer, ja fos perquè havien venut les seves terres als barraquistes o perquè, simplement, les havien abandonat. Aquest fet, unit a la mala fe d'alguns propietaris, va provocar molts Danielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-1469682241800300324.post-10956276796133545732009-06-19T23:32:00.017+02:002009-11-15T12:36:06.020+01:00Les barraques de Montjuïc (I)Deuen ser incomptables els edificis de Barcelona que han estat construïts amb pedra de les entranyes de Montjuïc (o Montjuich, com va escriure's durant molt de temps). Ja des del temps dels romans, Montjuïc era la gran pedrera que proveïa de matèria primera les edificacions de la ciutat. En la dècada del 1880, l'activitat de les pedreres va arribar al seu màxim: donada la gran necessitat de pedraDanielhttp://www.blogger.com/profile/03251339645786224261noreply@blogger.com0